Túrák
Dél-Amerika útinapló (lac), 2006. január - június

2006. április 19. Keresztül -kasul Bolívián

Santa Cruz de la Sierra főterénÚtblokád vége. Egész éjszakás veszteglés utáni hajnal...Uyuni után Santa Cruz -ba mentünk. Ott találkoztunk Zs bátyjával Bobóval. A következő 2-3 héten vele utaztunk együtt. Főleg városokat néztünk. Santa Cruz, Potosi, Sucre, Cochabamba, La Paz, aztán Tiwanaku elveszett birodalma, Titicaca -tó és Copacabana.

A városok számomra nem voltak különösen érdekesek. Látnivalónak a hófehér koloniális épületek és templomok számítottak. Az utcákon viszont rengeteg tradicionális ruhába öltözött őslakos mászkált, a gazdagabb helyeken sajna rengeteg volt a koldus. A 2 milliós Santa Cruz de la Sierra lent van a szavannásban, éjszaka is melegebb 30 foknál. A bányáiról híres 2 százezres Potosi viszont 4000m magasan fekszik...Bobó egy kicsit ki is feküdt ettől. Sucre (120ezer) csilivili közigazgatási központ, majdnem ő Bolívia fővárosa. Cochabamba a maga 600ezer lakosával leírhatatlan bazár központ. Itt gyártják a legjobb hangszereket is. Egy kicsit vásárlósra fogtuk a dolgot... Külön 100m hoszú bazársoron csak hangszereket árulnak. Leginkább gitárok és csarangók voltak, a gyengétől a professzionális minőségig minden.

Vettem egy gitárt... nejlonhúrosat. Pontos mint egy atomóra, és nagyon szépen is szól. Először természetesen át akartak vágni, de aztán csak kiderült, hogy majdnem csak a felébe kerül. 50 dolcsi volt... otthon egy ugyanilyen kategóriájú gitár 6-7 -szer ennyibe kerül.

Imádom... ha mostanában kevesebbet írok az azért van, mert elég sokat van a kezemben...

Sucre utcái Sucrei látkép Potosi a bányaváros Potosi Forgatag Cochabambában

Egy másik bazársorban közben Zs alkudozott. Bobóval együtt összesen 17 kilónyi kézimunkát és szőttest vettek kecsua néniktől és bácsiktól. Szerencsére Bobó -mivel kevés cuccal jött- bevállalta, hogy hazaviszi mindet.

La Paz
El Alto, La Paz aglomerációjában (4000m)
La Paz meredek utcáin
Aztán La Paz -ba mentünk. Ez a főváros. Közelről ritka lepattant koszos város. Távolról viszont lélegzetelállító látványt nyújt... az alsó részei 3500m körül vannak, a felsőbb rászei viszont 4000m -en. Az Altiplano -ról az alföld felé leszakadó hatalmas völgy elején, a völgykatlan közepén alapult. Aztán szépen megnőtt 2 millióssá, fittyet hányva a körülötte az Altiplano felé csipkéssen felszakadozó domborzatra... a városon belül 5-600 méteres szintkülönbségeket alkotva. Nem ritkák a 30-40% -os emelkedők, lépcsők, függőleges sziklafalak sem. Itt az a furcsa helyzet alakult ki, hogy a gazdagok laknak lent, a szegények meg feljebb a kilátásos helyeken... fent ugyanis hidegebb és zordabb az időjárás.

Közben kitört a húsvét. Különböző városokban különböző fázisait láttuk. Kiderült, hogy ebben az országban ez a legnagyobb ünnep. Olyasmi, mint otthon a karácsony, csak itt 4 munkaszüneti napot kapnak. Az élet megáll, mindenki ünnepel, felvonulások egymást követik.

Copacabana, a Titicaca -tó partján
Isla del Sol a Nap -sziget
Élet a Nap -szigeten
Több katonai felvonulást is láttunk. Irtó idétlen egyenruha-maskarákban tudtak vonulni... és közben hatalmas csillogó szobrokat meg mindenfélét vittek magukkal. Többek között magasra emelve Szűzmáriákat és üvegkoporsóban viasz Jézust. Arról ugyan fogalmam sincs, hogy a katonáknak mi közük Jézushoz -azon kívül hogy ők nyírták ki- de ők nyílván tudják. Talán ezt a keverkavart is a kolonizáció-idei bánásmód okozhatta...

La Paz után az elveszett Tiwanaku birodalom következett. A múzeumban egy indián régész bácsi magyarázta, hogy mi a különbség a fehérember és az indián között. Szemléltetesképpen megkért, hogy tegyem a kezemet az övé mellé... gyorsan más alanyt kellett keresnie, az én kezem majdhogynem barnább volt az övénél hihi. Jót nevettünk...

Végül a Titicaca -tó partján fekvő Copacabana -ba mentünk. Sétáltunk a Napszigeten (Isla del Sol), csónakáztunk stb... A Titcaca -tó szépnek szép, de nem estem hasra tőle. Szerintem kicsit túl van értékelve.

Megyünk Peruba. Mindenképp vissza szeretnék jönni ebbe az országba, kicsit többet foglalkozni a természettel is. Bolívia nagyon kedves ország...

Az útvonal március 17. és június 29. között

lac
Copacabana, Bolívia 2006. április 19.